گزارش روز نهم تیم یک

چهارشنبه 24 آبان 1396

گروه Team1 صبح زود در نهمین روز سفر خود به سمپ شهر تمپره بازگشت، تا پس از تعطیلات آخر هفته، به ادامه‌ی برنامه‌های تحقیقاتی خود بپردازد. در بعد از ظهر، گروه Team1 پس از آن‌که در این روز گروه Team1 از مدرسه‌ی NAPSA بازدید کرد. در ابتدای این بازدید، خانم Nana، مدیر مدرسه‌ی هنر NAPSA به تشریح سیستم‌ اداره‌ی خودکفای مدرسه به صورتی که طی آن نه از دولت و نه از دانش‌آموزان پولی گرفته‌شود پرداخت. دانش‌آموزان فنلاندی مستقیمن نمی‌توانند این مدرسه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند، اما می‌توانند از آن‌جا برای آموزش‌های هنری در حین تحصیل استفاده‌کنند. البته این گزاره، برای دانش‌آموزان کلاس نهم فنلاندی که در زیرمجموعه‌ی Upper Secondery School قرار می‌گیرند صدق نمی‌کند. به این معنا که این دانش‌آموزان، توانایی آن را دارند که تعدادی از واحدهای خود را در مدرسه‌ی هنر سپری کنند و این واحدها، جزو دوره‌ی تحصیل آن‌ها محسوب می‌شود. در این مدرسه، کودکان از سنین پایین(به صورت میانگین ۷سال) وارد شده و تحصیلات هنری خود را تا انتهای دوران تحصیل خود(۱۸سالگی) ادامه می‌دهند. مجموعه آموزش‌های آن‌ها به دو دسته‌ی عمومی-تا قبل سن ۱۳ سالگی- و تخصصی- ۱۳ تا ۱۸ سالگی- تقسیم‌بندی می‌شود. در این میان، تمرکز اصلی این موسسه، بر فراگیری علومی برای کودکان است که در زندگی واقعی خود بتوانند با آن‌ها مواجهه داشته‌باشند. بدین معنا که اگر نقاشی به خودی خود یک هنر تزئینی به حساب می‌آید، در این موسسه با نگاهی عملکرگرایانه‌تر به آن نگاه می‌شود. بدیهی‌ست که در چنین فضایی، علومی مانند طراحی صنعتی و طراحی پارچه بیشتر با زندگی کودکان در هم می‌آمیزد. گستره‌ی آموزش‌هایی که کودکان در مدرسه‌ی NAPSA با آن مواجه می‌شوند، از هنرهای تجسمی مانند مجسمه و نقاشی تعریف می‌شود و تا کارگاه‌های فلز و شیشه‌کاری ادامه می‌یابد. در تمام این مدت نیز، تمرکز بر روی آن است که کودکان از این دست مواجه‌ها در زندگی شخصی خود بهره ببرند. در این میان، معلمان این موسسه، با طراحی و فروش اقلام مختلف هنری که جنبه‌های تزیینی و عملکردگرایانه در زندگی شخصی مردم کشور فنلاند دارند، این موسسه را زنده نگه می‌دارند. گروه Team1 پس از آن‌که در این مدرسه و در کارگاه‌های آن به برداشت گزارش پرداخت، به هتل خود در شهر تمپره بازگشت تا به جمع‌بندی اطلاعات امروز بپردازد.