گزارش روز نهم دختران سبز

چهارشنبه 24 آبان 1396

گروه دختران سبز در روز نهم از سفر تحقیقاتی خود به کشور اسپانیا طبق برنامه قبلی با قطار از والنسیا به بارسلون رفتند. این شهر جدا از جاذبه های توریستی و گردشگری خود از سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه ای بهره مند بود که بخش عمده جابجایی ها برروی خطوط ریلی صورت میگرفت. همین موضوع سبب شده بود تا مطالعات بیشماری در زمینه ارتقای کیفی خطوط ریلی صورت پذیرد. از جمله شرکت های به نام در این زمینه شرکت اسپانیایی کمسا بود. که مطالعه بی نظیری بر روی انواع سنگ و تاثیر خرده تایر در آن را انجام داده بود. طرح پیشنهادی و امکان سنجی شده این شرکت پوشش دهی سنگ بالاست با یک لایه از پلی اورتان و یک لایه از گرانول تایر و مجددا یک لایه از پلی اورتان جهت فیکس ترکیب بود. تست این سنگ نشان داده بود تنها با ادغام سه درصد از تایر به این سنگ ها ارتعاشات، صداها و حجم استفاده از تایر به صورت عجیبی کاهش یافته بود. همچنین این روش چسبندگی سنگ های بالاست را بیشتر کرده و پروسه تعمیرات و نگهداری خط را بسیار طولانی تر میکند. تنها نکته مهم این که هزینه این ترکیب به علت هزینه بالای سوخت در اسپانیا و به تبع آن هزینه بالای لاستیک گران قیمت بود. لازم به یادآوری است که قیمت تمام شده لاستیک در کشور عزیزمان ایران به قدری پایین است که تولیدکنندگان لاستیک تمایلی به بازیافت آن نداشته و سالانه میلیون ها تن لاستیک در بیابان ها رها میشود. قطعا این طرح در ایران از مطلوبیت بالاتری بهره مند خواهد بود. حالا دختران سبز تحقق رویاهای خود را نزدیک تر میبینند.